همانطور که می دانید در دنیای امروزی اجاق گاز به یکی از لوازم اساسی در هر آشپزخانه ای تبدیل شده است. بر این اساس انواع مختلفی از فر آشپزخانه در بازار وجود دارد که هر کدام طرفداران خاص خود را دارند. با توجه به این موضوع اگر قصد خرید فر آلتون یا هر فر گازی یا برقی دیگری را دارید با تعمیرات فر بوش همراه باشید تا اطلاعات کاملی در مورد مزایا و معایب فرهای برقی و گازی در اختیار شما قرار دهیم.


تاریخچه مو

قبل از پرداختن به مزایا و معایب فرهای برقی و گازی برقی، لازم است کمی در مورد تاریخچه فر بدانید تا اطلاعاتی در مورد آن به دست آورید. همانطور که گفتیم فر به یکی از ضروری ترین لوازم آشپزخانه تبدیل شده است. اما سوال اصلی این است که فر از کجا آمده است؟ و آیا داستانی پشت ایجاد آن وجود دارد یا خیر؟

دانشمندان معتقدند که قدیمی ترین فرها، فرهای باستانی، به زمان های بسیار دور برمی گردد. به معنای زمان مسیح و مکانی است که معادن برای غذا استفاده می شد. اصل کار این معادن این بود که ابتدا گودال را با زغال سنگ پر می کردند و سپس آن را با خاکستر می پوشاندند. سپس غذای خود را در یک برگ یا ظرف قرار می دهند.

با گذشت زمان، کوره های آجرپزی جایگزین گودال ها شد و به تدریج شاهد پیشرفت در ساخت کوره ها بودیم. این پیشرفت تا نقطه ای ادامه یافت و اتاقک هایی ساخته شد که دیگر دود خارج نمی شد. تغییرات و دگرگونی‌ها تا اوایل قرن نوزدهم ادامه یافت، زمانی که کوره‌ها در چدن و ​​وزن‌های بسیار سنگین تولید و به بازار عرضه شدند.

این اجاق‌ها فقط با گاز کار می‌کنند و در آن زمان فقط افرادی که خانه‌های گازسوز داشتند می‌توانستند آن‌ها را بخرند. چند سال بعد این نوع فر به یکی از بهترین لوازم خانگی خدمات بوش تبدیل شد و تولید انبوه آن آغاز شد. اکنون، سیر تکامل کوره ها را از گذشته تا امروز بررسی کنید.


تأثیر اروپا بر صنعت تولید کوره

در زمان اشغال اروپا بود که اجاق های سنگی در آمریکا رایج شد. در آن زمان افراد ثروتمند از تنور آجری در خانه های خود استفاده می کردند. درست است که حرکات آن زمان بسیار ساده بود، اما تکنولوژی مهم آن زمان به حساب می آمد. در آن زمان برای سوخت کوره از چوب و زغال سنگ استفاده می شد. این موضوع سرآغاز تولید جنبش های مدرن تلقی می شود.

تحولات در قرن 18 و 19 شاهد آغاز انقلاب صنعتی بود، زمانی که یک انگلیسی به نام کنت رامفورد کوره چدن را توسعه داد. در قرن هجدهم اتفاق افتاد و چند سال بعد در سال 1834 اولین کوره گازی به بهره برداری رسید. این اجاق گاز بسیار ساده بود و عملکرد آن برای خانه مناسب نبود، محصول اجاق گاز مدرن حدود 60 سال پیش ساخته شد و اولین اجاق گاز خانگی سپس اجاق گاز برقی معرفی و وارد بازار شد.

اجاق برقی توسط توماس آهرن اختراع و تولید شد. توسعه صنعت اجاق گاز به حدی رسید که در سال 1964 ایالات متحده شروع به تولید مایکروویو کرد. این وسیله غیر معمول می تواند به سرعت به یکی از مهم ترین وسایل آشپزخانه تبدیل شود. این آغاز پیشرفت در ساخت اجاق گاز بود که پس از آن شاهد اجاق های مدرن با ویژگی های منحصر به فرد بودیم. اکنون با ما همراه باشید و مزایا و معایب اجاق های برقی و گازی را بررسی کنید.

کوره های دیواری یکپارچه هستند

امروزه شاهد عرضه اجاق های توکار و دیواری در بازار هستیم که کارایی بیشتری نسبت به سایر انواع فر دارند. این فرها مجهز به تکنولوژی مدرن هستند و با برنامه های استاندارد به شما کمک می کنند تا آشپزی کنید. همانطور که می بینید، پیشرفت فر ما را به این سطح از فناوری رسانده است. از قدیم الایام یکی از نیازهای اصلی مردم تهیه آسان و راحت غذا بوده است و همین موضوع به پیشرفت در آشپزی کمک زیادی کرده است.

اکنون که تاریخچه اجاق گاز به طور کلی درک شده است، مزایا و معایب اجاق های برقی و گازی را بررسی کرده و با هم مقایسه کنید.

اجاق گاز چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

اجاق گاز همانطور که از نامش پیداست وسیله ای است که برای روشن ماندن به گاز نیاز دارد. در بسیاری از اجاق های گازی، شعله مورد نیاز برای پخت و پز در قسمت پایین قرار دارد. البته این مورد در مورد همه اجاق گاز صدق نمی کند، زیرا برخی از انواع اجاق گاز در قسمت بالایی منبع گرما نیز دارند. به این نوع فر گازی گریل می گویند. فرهای گریل همیشه از انعطاف پذیری بالایی برخوردار بوده و از نظر کارایی بسیار کاربردی بوده اند. در زیر به توضیح این موضوع می پردازیم تا به مقایسه مزایا و معایب فرهای برقی و گازی کمک کنیم.

در اجاق گازی توکار، حرارت سریعتر به نقطه اوج می رسد. این گاز گرما را از بالا و پایین به غذا می آورد. اما علاوه بر این گرما، مقداری رطوبت نیز توسط فر به فضا اضافه می شود که به آبدار شدن غذا کمک می کند و مزیت مثبتی نسبت به فر برقی به حساب می آید. از این فر برای پخت غذاهایی مانند لازانیا و کیک استفاده می شود.

مزایای اجاق گاز

یکی از عواملی که برای مقایسه مزایا و معایب اجاق های برقی و گازی استفاده می شود، هزینه است. فرهای گازی ارزانتر از برقی هستند. با توجه به ارزان بودن قیمت گاز در ایران نسبت به برق، این نوع اجاق گاز مقرون به صرفه تر از همتای برقی خود است.

یکی دیگر از ویژگی های خوب فر گازی آبدار ماندن غذا است. از طرف دیگر اجاق های گازی پس از روشن شدن سریع گرم می شوند و پس از پخت به سرعت خنک می شوند.

مقایسه دیگر مزایا و معایب کوره های برقی و گازی هزینه های نگهداری آنهاست. کوره های گازی از نظر هزینه های نگهداری مقرون به صرفه تر بوده و با هزینه کم تعمیر می شوند. اما در مورد اجاق های برقی مشکل متفاوت است و هزینه های تعمیر این نوع اجاق گاز نسبتاً بالاست. بنابراین همیشه هنگام خرید به دنبال یک محصول تضمینی مانند اجاق گاز آلتون باشید. علاوه بر این، اجاق های گازی ارزان تر از اجاق های برقی هستند.

معایب اجاق گاز

فرهای توکار تنوع زیادی ندارند، از طرفی برنامه پخت کمتری نسبت به فرهای برقی دارند. یکی دیگر از معایب اجاق گاز این است که درجه حرارت در این نوع فر به سختی تنظیم می شود و نمی تواند دمای ثابتی را حفظ کند.

از آنجایی که کوره های گازی دارای چراغ هایی در داخل هستند، احتمال خطر آتش سوزی در آنها وجود دارد. اما در فر برقی قطعات به جز برخی از مدل ها در زیر یا بالا قرار می گیرند.

همچنین فقط مدل های جدیدتر اجاق گاز هستند که با اشتعال روشن می شوند و مدل های دیگر باید به صورت دستی روشن شوند و ایمنی بالایی ندارند.

فر برقی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

اجاق برقی دارای یک یا چند عنصر است و حرارت بیشتری برای ایجاد گرما و پختن غذا تولید می کند. این نوع فر دارای ترموستاتی است که میزان حرارت را اندازه گیری می کند. یکی از بهترین ویژگی های این نوع فر استفاده از فن های متعدد برای گردش هوای گرم در داخل فر می باشد.

همانطور که از نام آن پیداست، یک اجاق برقی از انرژی الکتریکی برای کار استفاده می کند. اجاق های برقی دارای چندین ویژگی منحصر به فرد هستند که مزایا و معایب اجاق های برقی و گازی را مشخص می کند. مهمترین آنها توانایی پخت غذا است. فن داخل این نوع فرها دما را به طور یکنواخت توزیع می کند و به عملکرد بهتر پخت کمک می کند.

مزایای اجاق برقی

یکی از ویژگی های مثبت اجاق های برقی وجود عناصر زیاد در این فرها است که به تهیه بهتر غذا کمک می کند. این نوع فر برنامه های پخت مختلفی دارد. اجاق های برقی نیز دارای سیستم های خود تمیز شونده حرارتی هستند. از آنجایی که اجاق های برقی دارای فن هستند، گرما به خوبی در فضای فر جریان می یابد و پخت کامل را تضمین می کند. به طور کلی این نوع فر بهترین گزینه برای پخت و سرخ کردن غذا به حساب می آید.

معایب اجاق های برقی

همانطور که قبلا ذکر شد، قیمت برق در ایران بالا است و به همین دلیل استفاده از اجاق برقی گران است. یکی دیگر از معایب اجاق برقی قطعات آن است که پس از مدتی نیاز به تعویض دارند.

در مقایسه مزایا و معایب فرهای برقی و گازی نیز قابل ذکر است که فضای داخلی فرهای برقی کوچکتر از فرهای گازی است. از آنجایی که در اجاق های برقی رطوبت وجود ندارد، غذا بیشتر به صورت خشک پخته می شود و نمی توان آن را آبدار کرد.

یکی دیگر از معایب اجاق های برقی در مقایسه با اجاق گازی قیمت تمام شده آن است. اجاق های برقی گران تر از فرهای گازی هستند. حال با ما همراه باشید و مزایا و معایب اجاق های برقی و گازی را در مقایسه با یکدیگر مورد بررسی قرار دهیم.

اجاق گاز برقی و اجاق گاز چه تفاوتی دارند؟

یکی از تفاوت های اصلی بین مزایا و معایب اجاق گازی و برقی در نوع سوخت مصرفی است که یکی برای پخت غذا به گاز نیاز دارد و دیگری نیاز به برق دارد. با توجه به اینکه غذاها با استفاده از فر برقی خشک می شوند، بسیاری از افراد ترجیح می دهند در منازل خود از فر گازی استفاده کنند.

به طور کلی این دو فر از جهات مختلفی با یکدیگر تفاوت دارند، از جمله می توان به گردش هوا در اجاق های برقی و یا گازهای گرم کن سریع اشاره کرد. اما به طور کلی مقایسه مزایا و معایب بخاری های برقی و گازی نشان می دهد که این گازها ویژگی های خاصی دارند که می توانید بنا به سلیقه خود به صورت تکی خریداری کنید.

مقایسه مزایا و معایب فرهای برقی و گازی؛ موارد مهم چیست؟

هنگام استفاده از برق و گاز باید به چند نکته توجه کرد. اکنون با ما همراه باشید تا مزایا و معایب اجاق گازهای برقی و گازی را بررسی کنیم.

1- مزایا و معایب اجاق های برقی و گازی را از نظر دما بررسی کنید

اولین چیزی که در مقایسه مزایا و معایب فرهای برقی و گازی باید به آن توجه کرد دما است. همانطور که گفتیم فرهای گازی سریعتر از فرهای برقی به دمای مطلوب می رسند و همچنین سریعتر سرد می شوند. کوره های گازی خنک کننده و گرمایشی از برخی جهات دارای مزایایی هستند. اما معایبی هم دارند که یکی از مهم ترین آن ها سرد شدن قسمت هایی از گوشت است.

برای جلوگیری از این امر می توانید از فن در فر استفاده کنید. اگر کوره گازی شما فن ندارد، می توانید یک پنکه خریداری کرده و به صورت دستی نصب کنید. برخلاف فرهای گازی، اجاق های برقی وجود دارند که زمان بیشتری برای خنک شدن نیاز دارند.

خوبی این کار این است که غذای فر بعد از خاموش شدن سرد نمی شود و حرارت مدت بیشتری در فر باقی می ماند. البته گرم شدن و سرد شدن آهسته اجاق های برقی نیز معایبی دارد که مهم ترین آن زمان رسیدن به دمای پخت است.

2- مقایسه مزایا و معایب فرهای برقی و گازی از نظر سهولت استفاده

نکته دیگری که در مقایسه مزایا و معایب فرهای برقی و گازی باید به آن توجه کرد، راحتی استفاده از فر است. در کوره های گازی توکار، دقت زیادی برای روشن شدن لازم است. برای مثال وقتی شعله دیفیوزر را روشن می کنید باید مراقب باشید که صورت خود را خیلی به شعله نزدیک نکنید تا خطری شما را تهدید نکند. اما این مشکل در مورد اجاق های برقی صدق نمی کند و هنگام استفاده از چنین اجاق هایی نگران اتفاقاتی که به آن اشاره کردیم نخواهید بود. استفاده از این اجاق ها بسیار راحت تر از فرهای گازی است.

3- نصب آسان نصب آسان

این یکی از مواردی است که نه تنها یکی از مزایا و معایب فرهای برقی و گازی محسوب می شود، بلکه در مورد بسیاری از لوازم خانگی باید به آن توجه کنید. در فرهای گازی در بسیاری از موارد این شما هستید که باید فر را نصب کنید و این همیشه دردسرهای زیادی را به همراه دارد. اما در مورد اجاق برقی مشکل متفاوت است و در این فر شرکت تامین کننده نماینده ای برای نصب فر ارسال می کند.

نصب لوازم آشپزخانه کمی سخت است و اگر به درستی انجام نشود ممکن است در آینده مشکلاتی ایجاد کند. بنابراین سعی کنید همیشه محصولاتی را خریداری کنید که توسط نماینده خود شرکت نصب می شود.

به عنوان مثال ساکنین مشهد می توانند محصولات آلتون را از نمایندگی انحصاری آلتون در مشهد خریداری کنند، شما می توانید از خدمات آن استفاده کرده و با کمک نماینده شرکت اقدام به نصب نمایید.

4- بررسی مزایا و معایب اجاق های برقی و گازی; کدام ایمن تر است؟

ایمنی یکی از مواردی است که هنگام بررسی مزایا و معایب اجاق گازهای برقی و گازی باید به آن توجه کنید. همانطور که قبلاً گفتیم به دلیل سهولت استفاده و آتش سوزی آسان ایمنی بیشتری در اجاق های برقی پیدا می کنیم. اما این را نمی توان در مورد اجاق گاز گفت. دلیل این امر این است که در فر گازی دمای فر همیشه بسیار بالاست و به دلیل حرارتی که می گیرند نباید قبل از سرد شدن درب آن را باز کنید. زیرا خطراتی را به همراه دارد.

البته این بدان معنا نیست که استفاده از فر گازی خطرناک است. زیرا در حال حاضر هر روز شاهد پیشرفت در این صنعت هستیم و کوره های گازی آرام آرام مشکلات خود را حل می کنند و بهتر می شوند.