مزایا و معایب اساسی ترین موارد تولید پادکست است.

امروزه پادکست ها یکی از پرطرفدارترین اشکال ارتباطی در زمینه های مختلف و با کاربردهای گوناگون از جمله آموزش، سرگرمی، داستان سرایی و ... هستند. بنابراین، هم پادکسترها و هم شنوندگان در این زمینه با مزایا و معایب متفاوتی روبرو هستند.

ارتباط نزدیک با مخاطب ایجاد کنید.

به عنوان یک شنونده، شما همیشه به صورت کلامی با مخاطبان خود ارتباط برقرار می کنید. اگر در طول این ارتباط، محتوا با لحنی مخاطب پسند ارائه شود، شاهد پیوندی خواهید بود که در طول زمان بین شما و مخاطبان ایجاد می شود. این به سادگی شنوندگان را به مخاطبین دائمی و حرفه ای شما تبدیل می کند. گاهی این اعتماد بین گوینده و شنونده به قدری قوی می شود که مخاطب بر اساس گفته های گوینده تصمیمات مهمی می گیرد که حتی بر زندگی او تاثیر می گذارد. بنابراین همواره باید توجه داشت که جلب اعتماد شنوندگان یکی از مهم ترین اصول تولید صوت است و برای بهره مندی از مزایای آن باید مورد توجه قرار گیرد.

لحن انسانی

یکی از مزیت های اصلی پادکست ها این است که برخلاف محتوای متنی، در پادکست ها نیازی به کتابی و رسمی نبودن نیست و این آزادی عمل در قالب متن منجر به گزارش بهتر و ارتباط نزدیک گوینده می شود. و شنونده همچنین در تولید پادکست نیازی به حفظ کل متن نیست و با توانایی مقاله می توانید از روی متن مطالعه کنید. به لطف همه این عوامل، بیان شما و نحوه ارتباط شما با شنونده بهتر می شود و مخاطبان پادکست شما افزایش می یابد.

پادکست ها زهرا شیراحمدی را به عنوان کار اصلی یا جانبی ایجاد کنید

اگرچه بسیاری از پادکست ها، پادکست را به عنوان شغل یا سرگرمی دوم می بینند. اما اگر زمان کافی را در این زمینه صرف می کنید و مقالات و مطالب سایت شما با کیفیت و استاندارد است، شک نکنید که می توانید قسمت پادکست را به عنوان فعالیت اصلی خود انتخاب کنید و از این راه درآمد خوبی کسب کنید.

پادکست به عنوان بستری برای افزایش مخاطب

همانطور که ناشران برای جذب بینندگان بیشتر کتاب های صوتی تولید می کنند، به عنوان یک صاحب کسب و کار، ممکن است بخواهید تولید محتوای صوتی در حوزه کاری خود را در نظر بگیرید. پادکست به راحتی می تواند مخاطبان زیادی را برای شما به دست آورد و آن شنوندگان را به مشتریان بالقوه تبدیل کند. البته ناگفته نماند که باید ثابت قدم باشید تا مخاطبان شما را دنبال کنند، زیرا یکی از ساده ترین راه ها برای جذب مخاطب در فضای مجازی، ادامه تولید محتوا است. اگر برای خود یک برنامه دقیق و تقویم محتوای مناسب تهیه کنید. در مدت زمان بسیار کوتاهی به نتیجه دلخواه خود خواهید رسید. یکی دیگر از مزایای تولید پادکست، جذب مخاطبان جدید برای وب سایت یا برند یک شرکت است.

کاهش هزینه های تولید و توزیع محتوا

ما منکر این نیستیم که برای تولید محتوای حرفه ای، تولید پادکست نیاز به صرف هزینه کمی مانند هزینه تهیه تجهیزات اولیه و لوازم جانبی دارد. اما یادآوری می کنیم که می توانید بدون هیچ وسیله ای حتی با موبایل و بدون هزینه خاصی پادکست بسازید.

معایب تولید پادکست

مخاطبین محدود

شاید یکی از معایب پادکست این باشد که مخاطبان آن کمتر از رادیو و تلویزیون است. اما بیایید از منظر جدیدی به داستان نگاه کنیم:

شاید تعداد مخاطبان پادکست کم باشد، اما این مخاطب به ظاهر کم به تنهایی نماینده تعداد زیادی از شنوندگان است که هر روز به تعداد آنها اضافه می شود و البته مخاطبان شما طرفداران واقعی محتوای پادکست شما هستند. همیشه به یاد داشته باشید که چند اتصال وفادار وزن بیشتری نسبت به چند صد اتصال موقت دارند.

مشکل در دسترسی به فایل های پادکست

اگرچه فایل های صوتی را می توان در فرمت های مختلف ضبط کرد، اما این قابلیت به یکی از معایب پادکست ها تبدیل شده است. اما چرا؟

زیرا به همین دلیل است که تعداد زیادی از شنوندگان پادکست به دلیل عدم سازگاری فرمت فایل با سیستم های مختلف نمی توانند به پادکست مورد نظر خود گوش دهند و در واقع با این مشکل امکان پذیر است. از دست دادن تعداد زیادی از شنوندگان

هزینه تولید

درست است که در قسمت مزایا گفتیم که پادکست با موبایل هم قابل ضبط است. اما پس از آن، همانطور که قبلا در مقاله دنده پادکست گفتیم؛ با این حال، هزینه اندک با سود حاصل از این افزایش کیفیت جبران می شود.

جامعه هدف محدود

شاید یکی از بزرگترین اشکالات پادکست این باشد که شما فقط توانایی جذب شنوندگانی را دارید که می توانند به اینترنت متصل شوند. در واقع کسانی که به اینترنت دسترسی دارند و گاهی اوقات به اینترنت پرسرعت دسترسی دارند و همچنین کسانی که ناشنوا هستند یا دستگاه ورودی مناسبی ندارند هرگز مخاطب شما نخواهند بود. علاوه بر استفاده از روش های متفاوت و جدید.

احتمال نقض کپی رایت

اصولاً در ایران قانون کپی رایت به درستی رعایت نمی شود و این اتفاق سخت خواهد بود. به عنوان مثال در بسیاری از پادکست ها، یک قطعه موسیقی پرطرفدار را می شنویم، اما نام سازنده در پادکست ذکر نشده است یا گاهی اوقات در بدترین حالت از محتوای دیگران عمدتاً و بدون تغییر با نام استفاده می شود. منبع اصلی کار ارائه نشده است.

در برخی موارد ممکن است اطلاعات محرمانه مهمانان برنامه افشا شود و متاسفانه از برخی مطالب سوء استفاده شود. همه این حوادث نقض قانون کپی رایت است.

مزایای گوش دادن به پادکست ها

آزاد بودن

اگر از تعداد محدود پادکست هایی که برای گوش دادن باید بپردازیم چشم پوشی کنیم، باید گفت که دسترسی به بیش از 90 درصد پادکست ها رایگان است و تنها هزینه گوش دادن به پادکست ها هزینه های اینترنت شماست و نه هزینه های دیگر.

دسترسی و استفاده بسیار آسان

دسترسی به پادکست ها تنها با چند کلیک ساده فاصله دارد و البته دسترسی به اینترنت نیاز دارد. اما اگر از نرم افزار آنتی ویروس استفاده می کنید. کار شما آسان تر می شود و در هر شرایطی به راحتی می توانید پادکست مورد نظر خود را دریافت کنید.

انتخاب عظیمی از محتوای پادکست

یکی دیگر از مزایای پادکست ها تنوع موضوعات است، به این معنی که می توانید پادکست های زیادی را در رابطه با هر موضوعی پیدا کنید. حتی اگر موضوع مورد علاقه شما بسیار خاص باشد و کمتر شنیده شده باشد.

به یاد داشته باشید، اگرچه قبلاً در بخش مزایای گوش دادن به پادکست ها به این موضوع اشاره کرده ایم. اما اگر این موضوعات مختلف شما را گیج می کند و در دنیای موضوعات مختلف گم می شوید. این قطعا یکی از چالش های گوش دادن به پادکست است.

تولیدات غیر وابسته

اکثر پادکست ها به صورت خصوصی تولید و منتشر می شوند. آنها به هیچ گروه یا روش خاصی وابسته نیستند.

البته این درست است که برخی از سازمان ها برای رشد و توسعه به تولید پادکست روی آورده اند. اما به طور کلی پادکست ها تولید می شوند، اگر متعلق به سازمان خاصی نباشند، سانسور خاصی روی محتوای آن اعمال نمی شود و تحت هیچ چارچوب و قاعده سختی قرار نمی گیرند، سخت است و شما به عنوان شنونده می توانید این را دنبال کنید. محتوای صوتی با اشتیاق. این نکته را می توان یکی از موضوعات رایج در لیست مزایا و معایب پادکست دانست. بنابراین تصمیم با شماست که مثبت یا منفی است.

هیچ محدودیتی در لحن، زبان، لهجه یا قالب وجود ندارد

گوینده بعدی در پادکست محدودیت زبان، لحن یا لهجه ندارد و می تواند پادکست را مطابق سلیقه خود سفارشی کند. این تنوع و ترکیب سلایق در تولید پادکست، البته یکی از جاذبه های اصلی این منطقه است. علاوه بر این باید اضافه کرد که وقتی پادکستر با لحن و لهجه خود و دوستانه یک اتفاق یا خاطره را تعریف می کند، حس صمیمیت را در شنوندگان ایجاد می کند و تبدیل به شنونده همیشگی می شود. پادکست

بهره وری زمان مرده

بگذارید اینطور بیان کنیم: همانطور که می دانید، پادکست ها فایل های صوتی کوچکی هستند که می توان آنها را حتی به صورت آفلاین گوش داد (اگر قبلاً دانلود شده باشند)، بنابراین این محتوای صوتی بهترین گزینه برای مصرف در زمان خاموشی است. این یکی از مهمترین مزایای گوش دادن به پادکست است.

درباره موضوعات مورد علاقه بیشتر بدانید

پادکست نوعی آموزش غیرمستقیم در نظر گرفته می شود. مخصوصاً برای آن دسته از دوستانی که حوصله صرف ساعت ها تمرکز روی یک موضوع خاص را ندارند. از آنجایی که گوش دادن به پادکست ها به زمان و فعالیت خاصی محدود نمی شود، می توانید این مطالب را در هر زمان و مکانی که بخواهید مصرف کنید.

پادکست با کیفیت بالا

فضای رقابتی در بین پادکست های فارسی باعث شده است که شنوندگان تقاضای بیشتری داشته باشند و به همین دلیل پادکست ها برای حفظ شنوندگان خود و جذب بینندگان جدید مجبور به افزایش کیفیت محتوا و ارائه محتوا هستند.

پادکست ها شامل مکالمه می شوند

در میان لیست مزایا و معایب ایجاد یا گوش دادن به پادکست، این مورد را می توان یکی از مهم ترین آنها دانست. اگرچه این نکته را برای شما توضیح نمی دهیم که خودتان آن را تجربه کنید، زیرا تا زمانی که آن را تجربه نکنید، این توضیحات را درک نخواهید کرد. تنها چیزی که می گوییم این است که فرض کنید در یک گروه نشسته اید و در مورد موضوع خاصی صحبت می کنید که قبلاً یک پادکست درباره آن شنیده اید و…

بدوی بودن فضای کاربری در مقایسه با سایر محتواها

گوش دادن به پادکست ها نیازی به یادگیری فناوری خاص یا دسترسی به تجهیزات خاص ندارد. امروزه گیرنده های رادیویی فارسی کار را برای شنوندگان آسان کرده اند و تنها کاری که باید انجام دهید این است که فایل یا موضوع مورد نظر خود را پیدا کرده و دکمه پخش را فشار دهید تا به راحتی به این فایل گوش دهید.

توانایی گوش دادن بارها و بارها

پادکست ها را می توان در زمان به عقب و جلو منتقل کرد، یا می توانید برای درک کامل موضوع، بارها و بارها به یک قسمت گوش دهید. خبر خوب دیگر این است که هیچ پیام تجاری در پادکست ها وجود ندارد.

تقویت مهارت شنیداری و افزایش تمرکز

زیرا وقتی به یک پادکست گوش می‌دهیم، ذهن ما شروع به تجسم چیزی می‌کند که به آن گوش می‌دهیم. بنابراین، گوش دادن به پادکست می تواند قوه تخیل را تقویت کند، مهارت های شنیداری را بهبود بخشد و تمرکز را افزایش دهد.

در دسترس بودن کار برای شنیدن اخبار

پادکست ها قبل از اینکه به گوش ما برسد از طریق اینترنت ضبط و پخش می شوند و مصرف آن ها وابسته به زمان نیست. این با برنامه های رادیویی که برنامه و زمان خاصی دارند کاملاً متفاوت است.

این فقط یک کنجکاوی است

وقتی وارد آنتی ویروس ها می شویم و کمی جست و جو می کنیم با موضوعات متفاوت و جدیدی مواجه می شویم و در این بین می توان اطلاعات و دانش جدیدی به سرمان اضافه کرد.

پادکست می تواند یک تجربه شخصی باشد.

اکثر پادکست ها بر اساس تجربه شخصی هستند، بنابراین هزینه پادکست زهرا شیراحمدی و گوش دادن به پادکست مرتبط با موضوعی که دوست دارید به شما کمک می کند مسیر پیش رو و چالش ها و موانع آن را بشناسید.